Welkom op de website van Remedial Teaching Castricum.

Caroline Titulaer

caroline@rtcastricum.nl

Tel. 06- 23232192

Remedial Teaching Castricum

· Gediplomeerd remedial teacher (Master SEN)
· Vrijblijvend intakegesprek
· Gedegen onderzoek
· Uitgebreide orthotheek
· Flexibel
· Hulp op maat


Remedial teaching

Remedial Teaching (RT) is een laagdrempelige vorm van individuele hulpverlening aan kinderen die vastgelopen zijn in het leerproces.
Als remedial teacher ga ik op zoek naar het moment waarop dit is gebeurd. Daarom kan het gebeuren dat er tijdens de remedial teaching andere stof behandeld wordt dan in de klas. Ik kijk ook naar de manier waarop uw kind het beste leert. Hier stem ik op af. 

Kinderen die moeite hebben met de leerstof zijn vaak minder gemotiveerd om te leren en hebben ook minder zelfvertrouwen.
Zij hebben vaak teleurstellende ervaringen achter de rug.
Tijdens de remedial teaching wordt daarom veel aandacht besteed aan het doorbreken van deze negatieve spiraal en het bevorderen van het zelfvertrouwen en de motivatie.
Er wordt niet alleen gekeken naar wat uw kind niet kan, maar vooral uitgegaan van wat uw kind wél kan!

Bij de behandeling maak ik gebruik van speciale instructietechnieken en remediërende methoden.
Dit zijn methoden die de leerstof uitgebreider en met kleinere tussenstappen behandelen dan de methoden die in de klas worden gebruikt.
Ook maak ik gebruik van concreet materiaal. De werkvormen zijn speels en afwisselend. 

De bedoeling van remedial teaching is dat uw kind weer mee kan komen met de groep.

Meer informatie kunt u vinden op de website van de LBRT



Remedial teaching of bijles?

Ouders vragen zich vaak af wat het verschil is tussen remedial teaching en bijles.
Remedial teaching richt zich na een diagnostisch onderzoek op de oorzaak van het probleem, terwijl bijles het herhalen van het op school geleerde is.
Bijles is een vorm van “re-teaching”. Een leerling wil bijvoorbeeld nog eens uitleg over het maken van staartdelingen of klokkijken en daarmee extra oefenen. 
Ook deze vorm van begeleiding bied ik aan.







“Als ik zie dat een kind vooruit gaat en weer met meer plezier en zelfvertrouwen naar school gaat, geeft me dat veel voldoening”

........